close-popup

צריכים חוות דעת לקבלת אישור הידרולוגי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    השפלת מי תהום

    השפלת מי תהום הוא מושג המתייחס לשליטה וויסות גובה מי התהום. פעולה זו מתבצעת על מנת לאפשר בנייה מקומית בקרקע יבשה. הנמכת מפלס מי התהום מתבצעת עד לסיום הבנייה וביצוע האיטום המאפשר החזרת מפלס מי התהום לקדמותו. ישנם דרכים שונות לביצוע השאיבות, אך המקובלת כיום היא באמצעות שאיבה מקומית לזמן מוגבל.

    תכנון מקצועי הוא חשוב למניעת נזקים לבנייה סמוכה. שאיבה בספיקות גבוהות יכולה לגרום לסחיפות קרקע, שיקוע קרקע, ערעור יסודות מבנה קריסות של מבנים. תכנון של אופן ביצוע השאיבה נעשה על ידי הידרולוג, יועץ קרקע וקונסטרוקטור לאחר ביצוע ניהול סיכונים ובדיקות קרקע ומים.

    תהליך שאיבת מי התהום מחייב אישור של רשות המים והתאגיד המקומי. לטובת קבלת רישיון שאיבה מהגופים המוסמכים יש למנות הידרולוג אשר ילווה את הפרויקט והרישוי מול רשות המים ותאגיד המים. השלבים לקבלת הרישיון וביצוע שאיבת מי תהום הם:

    1. תכנון מקדים של יועץ קרקע- יועץ הקרקע בפרויקט יתכנן קידוחי ניסיון לאפיון חתך הקרקע. בפרויקט שאיבה ישנה משמעות רבה לאופי הקרקע ומוליכות- קרקע שמאופיינת כקרקע חולית היא קרקע שתאפשר זרימה של מים רבה יותר אל אזור החפירה לעומת קרקע חרסיתית שהיא קרקע אטומה.יועץ הקרקע ימליץ על אופן ביצוע השאיבה למניעת סחיפות קרקע, שיטת האיטום והמלצה לביצוע קירות סלארים/ג'ט/שאיבה בחפירה פתוחה.
    1. ביצוע קידוח תצפית (פיאזומטר) ובדיקת מעבדה לאיכות מי התהום- קידוח פיאזומטר יאפשר לבצע תצפית ומדידה במפלס מי התהום ולעקוב אחר שינוי מפלס עונתיים. מפלס מי התהום יכול להשתנות בין 1-2 מטר בין העונה היבשה לעונת הגשמים ויש להיערך לשינויים צפויים של המגרש. לאחר ביצוע הקידוח תבוצע אנליזה למי התהום כדי לשלול זיהום במים ולקבוע את ריכוז המלחים במים. חשוב לזכור שהמים בישראל לפי חוק הם משאב המדינה ויש לשלם לרשות על המים הנשאבים. ישנה חשיבות רבה למליחות המים לגבי התשלום לרשות- ככל שאיכות המים ירודה (מים מליחים/מלוחים) התשלום יפחת עד כדי ביטול. הערכת כמות המים לשאיבה וחישוב עלויות הם כלים חשובים מאוד שיאפשרו ליזם לבצע תכנון כלכלי והערכת עלויות של הפרויקט. ישנן דרכים שונות להוזיל את עלות המים הנשאבים או לקבל פטור מתשלום- יש להיוועץ בהידרולוג איך ניתן להוזיל זאת בפרויקט הספציפי שלכם.
    2. תכנון שיטת השאיבה והגשת חוות דעת לרשות המים- לאחר שהיזם החליט על אופן ביצוע השאיבה בייעוץ ממוחה, יש להגיש חוות דעת לרשות המים הכוללת מדידה עדכנית של מפלס מי התהום, תוצאות האנליזה למים, הערכת כמויות לשאיבה ומודל של שינוי המפלס האזורי כתוצאה של השאיבה. על החוות דעת לכלול המלצה על אופן סילוק המים.
    3. תיאום שיטת פינוי המים מול תאגיד המים המקומי- שלב זה חשוב מאוד ונדרש לבצע תיאום עם התאגיד המקומי לגבי אופי סילוק המים הנשאבים. ישנן שיטות שונות לסילוק- סילוק לאגן חלחול סמוך, החדרה בקידוחים עמוקים לשכבת אקוויפר עמוקה יותר, הזרמה לביוב/ מערכת הניקוז העירונית, הזרמה לים ודרכים נוספות. שיטת הסילוק שתקבע צריכה להתאים לאופי הפרויקט, כמות המים שתשאב ולפרק הזמן המתוכנן לשאיבה. את פתרון הסילוק יש לאשר בגופים האחראים כגון תאגיד המים המקומי, איכות הסביבה (היתר לסילוק לים/ נחלים) וכו'. לעיתים, בשלב זה יידרש תכנון של יועץ אינסטלציה לגבי תכנון הנדסי של החיבור לתא ניקוז/ביוב עירוני.
    4. חתימה על הסכם משולש בין רשות – תאגיד המים- היזם- לאחר אישור רשות המים ותאגיד המים ייחתם הסכם משולש בין היזם לרשות המים ותאגיד המים. ההסכם כולל תשלום ערבונות והתחייבות לביצוע השאיבה על פי ההיתר ולפרק הזמן שאושר.
    5. שאיבת מי התהום ומתן דיווחים שוטפים לרשות המים- לאחר חתימת ההסכם המשולש ניתן להתחיל לבצע את השאיבות מי תהום באמצעות קבלן שאיבות. רשות המים מחייבת מתן דיווחים שוטפים לגבי איכות מי התהום, התקדמות העבודות וכמות המים הנשאבות. הפסקת השאיבה והחזרת המפלס לקדמותו מתאפשרת לאחר אישור הקונסטרוקטור שהבנייה לא תוצף עם החזרת המפלס ושמשקל הבנייה הינו מספיק להתנגד למים.

     

    מומלץ להתחיל את התהליך מוקדם ככל האפשר. ביצוע הקידוחים, המתנה לתשובות מעבדה, קבלת רישיון מרשות המים והתייחסות מרשויות שונות עלולה לקחת זמן. תכנון מקדמי של השאיבה תאפשר ליזם לקבל הערכת עלויות של שאיבת מי התהום ותכנון בהתאם.

    post-image

    לייעוץ ראשוני בנושא מיי נגר

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      decoration-image worker

      חשבו את נפח הנגר היומי לטיפול במגרש

      גלו את כמות נפח הנגר היומי לטיפול על פי הנחיות תמ”א 1

      למחשבון נפח נגר

      בין הלקוחות שלנו

      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      client-logo
      wave

      השפלת מי תהום בצורה מקצועית

      לפני כל חפירה בקרקע, לבניית מרתפים, חניה תת קרקעית, או פיר של מעלית, טרם העבודות על היזם ליצור קשר עם הידרולוג ומהנדס. במקרה שמפלס מי התהום גבוה מעל החפירה צריך לבצע פעולות כדי לווסת את גובה פני המים, פעולה זו נקראת השפלת מי תהום. הפעולה מתבצעת באזור יבש.
      נקודה נוספת שכדאי להבהיר היא שתהליך הבדיקה מתבצע על ידי הידרולוג מוסמך כשלושה חודשים לפני תחילת העבודות עצמן. זאת כדי לקבל את האישורים המתאימים כדי להתחיל את עבודות הבנייה עצמן. בישראל האישור ניתן על ידי רשויות המים, במסגרת האישור מפורטים תהליכי העבודה:
      הזרמה לקרקע, שאיבת מי ביוב וכדומה. בגילגל הנדסה תוכלו לקבל שירותי הידרולוג מוסמך להשפלת מי תהום ושירותי הנדסה נוספים.

      מדוע צריך לבצע השפלת מי תהום?

      הסיבה לכך שצריך לבצע השפלת מי תהום היא בגלל גובה מפלס המים. כלומר, גובה מפלס המים יגיע אל אזור העבודה, לכן חייבים לבצע שאיבה זמנית. לפני תחילת השאיבה, נערכים מספר חישובים ותרחישים, בדרך כלל הם נעשים על ידי מהנדסים והידרולוגים. יש לתכנן את מערך השאיבה, להתחשב בסוג ועומק הקרקע, מוליכות הקרקע ועוד עשרות נתונים שונים שיש להביא בחשבון.
      אחת מן הסיבות העיקריות לביצוע השפלת מי תהום בישראל היא בגלל גידול האוכלוסיה, בניינים רבים נבנים באזור החוף, באזורים הללו מי התהום רדודים. לכן יש צורך בהשפלת מי התהום.
      קיימות מספר שיטות להשפלת מי תהום:
      השפלת מי תהום באמצעות בארות רדודות זוהי שיטת ניקוז, במסגרתה מורידים את מפלס מי התהום בצורה זמנית, החישוב נעשה בהתאם לעוצמת היניקה של המשאבה, באמצעות חישובים הנדסיים מורכבים מצליחים להוריד את עומק מי התהום לגובה הנדרש.

      שימוש בבארות עמוקות

      בשיטה זאת מתבצעת שאיבת מי תהום באמצעות קידוחים עמוקים. הקידוח עצמו מתבצע באמצעות מכונת קידוח ייעודית, דפנות הבור הנוצר מחוזקות בצינורות פולימר כדי למנוע את התמוטטות הבור. מיקום הקידוחים יהיה בהתאם לתוכנית המהנדס וההידרולוג, כל זאת כדי לגרום להשפלת מי תהום.
      חברת גילגל הנדסה, עומדת בחזית הטכנולוגית בתחום התכנון ההנדסי וההידרולוגי. אנחנו עומדים לרשותכם בכל שלב בתהליך הבנייה ובדיקת הקרקע.

      שאיבת מי תהום

      מי תהום אלו מים המצטברים בחלל מתחת לאדמה. מדובר לרוב על מי גשמים, הם אשר זורמים אל תוך האדמה ומגיעים לשכבת האקוויקלוד (שכבת אדמה בלתי חדירה), שבדרך כלל המים נמצאים מעליה. שאיבת מי התהום היא פעולה הנדסית מורכבת הדרושה בתהליכי הבנייה. לפני תחילת העבודות ישנו תהליך בדיקה אשר מתבצע על ידי הידרולוג כשלושה חודשים לפני תחילת העבודות עצמן. זאת כדי לקבל את האישורים המתאימים כדי להתחיל את עבודות הבנייה עצמן. בישראל האישור ניתן על ידי רשויות המים, במסגרת האישור מפורטים תהליכי העבודה כמו הזרמה לקרקע, שאיבת מי תהום וכדומה. גילגל הנדסה הם חברת הנדסה המתמחה בתחום ההידרולוגיה ומעניקה שירותי קידוח, שאיבה והחדרה של מי תהום, בנוסף לייעוץ בבניה ליזמים וקבלנים.

      מדוע צריך לבצע שאיבת מי תהום?

      הסיבה העיקרית לכך שצריך לבצע שאיבת מי תהום היא בגלל גובה מפלס המים, כלומר, אם גובה מפלס המים יגיע אל אזור העבודה, חייבים לבצע שאיבה זמנית. לפני תחילת השאיבה, נערכים מספר חישובים ותרחישים, בדרך כלל הם נעשים על ידי מהנדסים והידרולוגים. כדי לתכנן את מערך השאיבה, להתחשב בסוג ועומק הקרקע, מוליכות הקרקע ועוד עשרות נתונים שונים שיש להביא בחשבון. סיבה נוספת לשאיבת מי התהום היא כדי למנוע זיהום, ישנם מקומות מסוימים בישראל שבהם מי התהום מזוהמים, כדי למנוע את הזיהום, שואבים את מי התהום, מטהרים אותם ואז מחזירים אותם לאקוויפר.

      שיטות אפשריות המאפשרות לשאוב מי תהום

      שאיבת מי תהום באמצעות בארות רדודות היא שיטת ניקוז, במסגרתה שואבים את מי התהום ומורידים את מפלס המים בצורה זמנית, החישוב נעשה בהתאם לעוצמת היניקה של המשאבה הייעודית, באמצעות חישובים הנדסיים מורכבים מצליחים להוריד את עומק מי התהום לגובה הנדרש. בנוסף קיימת שיטה נוספת לשאיבת מי תהום בשם בארות עמוקות. בשיטת בארות עמוקות מתבצעת שאיבת מי תהום באמצעות קידוחים עמוקים. הקידוח עצמו מתבצע באמצעות מכונת קידוח ייעודית, דפנות הבור הנוצר מחוזקות בצינורות פולימר כדי למנוע את התמוטטות הבור.
      חברת גילגל הנדסה, מספקת פתרון מלא לשאיבת מי תהום ופתרונות הידרולוגים נוספים. כמו כן אנו מספקים פתרון הנדסי מלא וייעוץ לגופים שונים בתחום, זאת באמצעות אנשי המקצוע המובילים בכל תחומי מדעי הסביבה.

      קידוח מי תהום

      החשיבות העיקרית של קידוח להחדרת הנגר למי התהום היא הגדלת משאבי המים המתוקים והקלה בעומס על מערכות הניקוז העירוניות. בשביל לבצע קידוח החדרה למי התהום, עליכם לשכור חברה מקצועית בעלת ניסיון בקידוחים ובאישורים מתאימים, על העובדים להיות מיומנים ובעלי ציוד מתאים לביצוע העבודה. כמו כן ישנו צורך בייעוץ ותכנון הידרולוגי לפני ובמהלך הקידוחים. במהלך תהליך הקידוח של מי התהום בוחנים את מאפייני הקרקע, המוליכות ההידראולית של כל שכבה, וחשוב לדעת שכל אזור שבו קודחים אינו זהה לחלוטין לאזור אחר, לכן בעת ביצוע הקידוח יש לשים דגש על התכנון המקדים. על החברה הקודחת מוטלת האחריות לבדוק האם עומק הקידוח תואם לתכנון. בהרבה מקרים נדרשים אישורים מרשות המים ומשרד הבריאות כדי לבצע קידוח החדרה. קידוח החדרה למי תהום הוא תהליך אשר חייב להתבצע בצורה סטרילית ותקנית, זאת כדי לשמור על איכות המים. בגילגל הנדסה תוכלו לקבל שירותי קידוח מי תהום, ייעוץ ותכנון הנדסי, וכתיבת נספחי ניקוז, בנוסף לשירותים נוספים בתחום ההנדסה ההידרולוגית.

      קידוח מי תהום – החדרת מים אל האקוויפר

      שימוש נוסף הקשור לקידוח מי תהום הוא תחום ההחדרה של מים מותפלים בחזרה אל הקרקע. באמצעות מחקר הידרולוגי נרחב ובאמצעות אגני חילחול וקידוחי החדרה, התאפשר להחדיר מים מותפלים בחזרה אל הקרקע, על מנת ליצור גידול במילוי החוזר ושיפור איכות מי התהום. כמו כן החדרת המים מסייעת לשיקום המאגרים הטבעיים, אפשר להגיע למצב שבו אפשר להשתמש בעודפי המים הנצברים בקרקע בעונות שבהן צריכת המים גבוהה מן הממוצע. סיבה נוספת העיקריות לקידוח החדרה למי התהום בישראל הוא שיקום המאגרים. בעקבות שאיבת יתר שנים רבות, חלק ניכר ממי התהום באקוויפר החוף הפכו למלוחים או מזוהמים, ולכן הם לא ראויים לשתייה, ויש צורך בתהליכי העשרה מוגברת של מי התהום כדי להפוך אותם למים ראויים לשתייה.

      גילגל הנדסה, מומחים בקידוחי החדרה למי תהום

      כאשר עוסקים בקידוחי החדרה למי תהום, יש צורך בחברה מקצועית ובעלת ניסיון, כזאת אשר מסוגלת לאבחן את תוואי הקרקע ולהתייעץ עם גורמים מדעיים מובילים, כמו גילגל הנדסה. באמצעות הניסיון הרב שצברנו עם השנים, יש ביכולתנו לבצע קידוח ובטוח יעיל של מי תהום.

      השפלת מי תהום בבניה

      השפלת מי תהום מתייחסת לתהליך של הפחתת מפלס פני המים בקרקע על ידי שאיבת מים מאקוויפרים תת קרקעיים או ממקורות מי תהום אחרים. השפלת מי תהום בבניה נחוצה לעתים קרובות במהלך פעולות בנייה, במיוחד באזורים שבהם גובה המים גבוה. מי תהום עלולים לגרום לבעיות משמעותיות במהלך הבנייה, לרבות צפיפות מים, חוסר יציבות בקרקע וקשיים בחפירה ובבניית יסודות. על ידי הורדת מפלס מי התהום ניתן למזער את הבעיות הללו, ולהפוך את פעולות הבנייה לבטוחות ויעילה יותר.

       

      מה נדרש לבדוק לפני ביצוע השפלת מי תהום בבניה?

      לפני שאיבת מי תהום, ישנם מספר גורמים שיש לבדוק על מנת להבטיח שהשפלת מי תהום בבניה נעשית בצורה בטוחה ובר קיימא. הנה כמה מהדברים העיקריים שיש לקחת בחשבון:

      היתרים ותקנות

      בדוק עם הרשויות המקומיות כדי לקבוע אם יש צורך באישורים או בדרישות רגולטוריות אחרות לשאיבת מי תהום. בהתאם למיקום ולכמות המים הנשאבת, ייתכנו הגבלות או דרישות במקום.

      זמינות מים

      קבע את כמות המים הזמינה באקוויפר או במקור מי תהום אחר. ניתן לעשות זאת באמצעות בארות ניטור או אמצעים אחרים. חשוב לוודא שכמות המים הנשאבת לא תעלה על התפוקה הקיימא של האקוויפר או מקור אחר.

      איכות המים

      בדקו את איכות מי התהום כדי לוודא שהם מתאימים לשימוש המיועד להם. זה יכול לכלול בדיקה לאיתור מזהמים כגון חומרי הדברה, מתכות כבדות וחיידקים.

      קצב השאיבה

      קבע את קצב השאיבה המתאים בהתבסס על גודל הבאר או מקור אחר, כמות המים הזמינה והשימוש המיועד במים. שאיבת יתר עלולה לגרום לירידת שולחן המים ולהוביל לדלדול לאורך זמן של האקוויפר.

      שימוש בשירותי חברת ייעוץ הידרולוגיה בעת השפלת מי תהום

      השפלת מי תהום בבניה יכולות להיות השפעות שליליות רבות במידה ולא מצבעים תכנון מקדים. תכנון מקצועי הוא חשוב למניעת נזקים לבנייה סמוכה. חשוב לנהל בקפידה את תהליך הורדת מי התהום במהלך הבנייה. זה יכול לכלול יישום אמצעים מתאימים למניעת זיהום מי התהום, ניטור מפלסי מי התהום ואיכותם ומזעור כמות המים הנשאבת מהקרקע. תכנון של אופן ביצוע השאיבה נעשה על ידי הידרולוג בכיר בחברת גילגל הנדסה, יועץ קרקע וקונסטרוקטור לאחר ביצוע ניהול סיכונים ובדיקות קרקע ומים.

      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
      Open chat
      שלום הגעת לגלגל הנדסה ותכנון
      כיצד נוכל לסייע?
      This site is registered on wpml.org as a development site.